5 trends op het gebied van PR

Een goed geplande PR-strategie kan een van de snelste manieren zijn om naamsbekendheid voor jouw bedrijf of merk te vergroten. Met goede PR kan je het koopgedrag en het sentiment van de consument beïnvloeden en jouw merk in het juiste licht plaatsen. Ook PR is een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt. Hierbij de trends op het gebied van PR op een rij!

Trend 1: Data is key

Kennis is macht en data wordt steeds belangrijker. Data geeft niet alleen inzicht in de betrokkenheid van de doelgroep, maar ook in de doelgroep zelf. Zo is er data beschikbaar om de demografische kenmerken, interesses, leeftijd en gedrag van jouw doelgroep in kaart te brengen. Het kennen van de  doelgroep is belangrijk vanwege het constant veranderen van digitale doelgroepen en nieuwe trends. Door je doelgroep beter te begrijpen, kun je ze persoonlijker benaderen. Je verbetert hiermee je campagneplanning en de keuzes voor bijvoorbeeld het inzetten van social media. Op deze manier zorg je ervoor dat je een voorsprong hebt op je concurrenten.

Trend 2: Newsjacking

Newsjacking is hot! Het is een PR-tactiek waarbij een organisatie bestaand nieuws ‘kaapt’ om de naamsbekendheid te vergroten en media-aandacht te genereren.  Een voorwaarde is dat je een relevante link vindt tussen het bedrijf en het nieuwsbericht.

Een organisatie die hier weleens gebruik van maakt is Bol.com. In onderstaand voorbeeld koppelt de webwinkel het nieuws over de drukte op Schiphol aan een product dat te koop is bij Bol.com. Dit zorgt voor veel interactie en herkenning.

Een ander voorbeeld van newsjacking is een Facebook-post Heineken. Na de WK overwinning van Max Verstappen speelt het biermerk hier mooi op in.

Trend 3: TikTok

TikTok is het meest groeiende social media platform van het afgelopen jaar. Onder bedrijven wordt TikTok ook steeds populairder. Er zijn verschillende manieren waarop je jouw organisatie onder de aandacht kan brengen met TikTok. Begin dit jaar heeft TikTok een advertentieplatform gelanceerd speciaal voor bedrijven. Dit betekent dat je populaire TikToks kan sponsoren, maar ook jouw eigen content een boost kan geven op het platform. Daarnaast zijn er nog meer manieren om op te vallen op TikTok als merk. Maak bijvoorbeeld gebruik van de nieuwste filters voor meer engagement, maak een tutorial of geef tips.

Een goed voorbeeld hiervan is Albert Heijn. De supermarkt deelt lekkere, eenvoudige recepten en nieuwe producten via TikTok.

@albertheijn

De smaak van gesuikerde donuts, wentelteefjes en chocolade in één roll! 😍 Laat je maar horen, wie móét dit toetje proberen? 🍫 #allerhande #albertheijn #chocolade #dessert #hazelnoot #fyp #voorjou

♬ THAT FEVER – Mitchell Rose:David Davis

Het Rode Kruis gebruikt TikTok weer op een andere manier. Ze delen feiten en tips over verschillende gezondheidsonderwerpen.

@rodekruis

Antwoorden aan @i_have_no_idea2811 Ben jij wel eens gestoken door een wesp? 😰 Nu weet je wat je moet doen! 🐝 #lerenoptiktok #ehbo #rodekruis

♬ BORN FOR THIS – Foxxi

Trend 4: Artificial Inteligence

Artificial Intelligence ofwel kunstmatige intelligentie is veel aanwezig in ons dagelijks leven, denk maar aan Siri of de Google Assistant. Hoewel je het in eerste instantie misschien niet verwacht, wordt AI al veel gebruikt in de PR. Door middel van een AI-assistent wordt data verzameld, waardoor trends sneller waargenomen kunnen worden. Er zijn zelfs al AI programma’s die nieuwsberichten automatisch kunnen schrijven. The Washington Post maakt gebruik van een op AI gebaseerd computersysteem Heliograf, dat nieuwsberichten schrijft over sportwedstrijden, misdaad en verkiezingen. De Heliograf werkt met sjablonen die journalisten van tevoren zelf schrijven en die door het systeem worden verrijkt met de meest recente data. Zo publiceert de computer automatisch nieuwsberichten, zonder tussenkomst van een journalist.

Trend 5: Digitale evenementen

Door de coronapandemie is de digitalisering van evenementen versneld. Fysieke evenementen waren een periode niet mogelijk. Een PR-evenement wordt in eerste instantie opgezet om jouw doelgroep in beweging te krijgen. We zien dat live evenementen de voorkeur hebben, maar toch blijft een online evenement ook aantrekkelijk. Ze zijn milieuvriendelijk, budgettair interessant én je hebt geen gedoe met parkeergelegenheid of vertragingen.

Een voorbeeld van een succesvol digitaal evenement is The Self-Made Summit. Elk jaar organiseren zij een evenement voor ambitieuze jonge vrouwelijke ondernemers om inspiratie op te doen, ervaringen te delen en te netwerken. Vorig jaar werd dit een interactief online event met 42 vrouwelijke sprekers en 500 genodigden.

Heb je advies nodig op het gebied van PR voor jouw organisatie? Bij Buro N11 hebben we meerdere specialisten die werken onder de naam Persclub. Zij kunnen jouw organisatie onder de aandacht brengen in de media. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!