5 contentmarketing trends 2022

Video’s, podcasts, magazines en sociale media. Content is niet meer weg te denken. Je komt het overal en ten alle tijden tegen, waarin het algoritme een glansrijke hoofdrol speelt. Opvallen tussen al deze media is lastig. De pandemie heeft een versnelde digitalisering op gang gebracht in heel wat branches. Om jouw merk of bedrijf te versterken hebben wij de contentmarketing trends voor 2022 op een rij gezet, zodat jouw content gelezen, bekeken en geluisterd wordt!

Contentmarketing trends 2022 – tip 1: livestreaming en video
Videocontent blijft in ontwikkeling en is effectief door de veelzijdigheid ervan: van een campagne op TikTok tot een live-video op Instagram. TikTok is een snelgroeiend platform. Zo had het in 2021 nog 1,7 miljoen gebruikers in Nederland. Dit jaar is dat gestegen naar ongeveer 3 miljoen gebruikers.
Een goed voorbeeld van een succesvolle TikTok-campagne in Nederland is van My Jewellery. Het bedrijf wilde in aanloop naar Kerstmis een hype creëren rondom haar adventskalender en tegelijkertijd maximale naamsbekendheid genereren. Ze bereikten hiermee 9 miljoen views, 9,4 miljoen impressies en meer dan 100.000 likes op de post.

Een leuk weetje: Kijkers onthouden 95% van een bericht wanneer ze het op video bekijken, vergeleken met 10% wanneer ze het in een tekst lezen. Video’s worden maar liefst 1200% vaker gedeeld dan links en tekst samen.

Contentmarketing trends 2022 – tip 2: infographics
Infographics zijn een effectieve vorm van visuele contentmarketing, waarmee je je lezer helpt om een verhaal beter en sneller te begrijpen. Belangrijke data van jouw product of dienst kan je in één oogopslag overbrengen met bijvoorbeeld percentages en grafieken. Ze lenen zich daarnaast goed voor als branded content (logo/huisstijl) en zijn zeer geschikt om te delen op sociale media.

Contentmarketing trends 2022 – tip 3: podcasts
Consumenten, luisteraars en klanten willen authenticiteit zien en horen. Een foto met gezichten op sociale media scoort beter dan welke andere post ook. Een trend die nog steeds in ontwikkeling is en hierbij aansluit is podcasting.

Tegenwoordig luisteren zo’n 6,3 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder wel eens naar een podcast. Podcasts zorgen voor meer betrokkenheid en hebben een persoonlijke omvang met een uniek en eigen verhaal of boodschap. Dankzij meer gebruiksvriendelijke applicaties wordt het gemakkelijker om een podcast op te zetten, zoals Anchor, welke door Spotify ontworpen is.

Spotify is een van de apps die gebruikt wordt voor het beluisteren van podcasts. Niet al teveel betalen voor exclusieve nationale en internationale verhalen? Probeer dan Podimo. Een app vanuit Denemarken welke in 2019 is gelanceerd. De eerste 90 dagen is de app gratis, zonder login. Enthousiast geworden? Na de proefperiode betaal je slechts €4,99 euro per maand. De makers krijgen, elke keer dat de podcast beluisterd wordt, betaald.

Contentmarketing trends 2022 – tip 4: Artificial Intelligence
Er wordt steeds meer geëxperimenteerd met kunstmatige intelligentie. Het inzetten van deze technologie kan leiden tot betere marketingstrategieën. Het bespaart tijd en middelen en het verbetert de resultaten van klanten.

Data analyseren, het controleren van plagiaat- en grammatica en het integreren van chatbots zijn voorbeelden hoe AI op dit moment wordt ingezet. Bedrijven experimenteren met pilotprogramma’s voor AI-gebruik bij het schrijven van advertentieteksten, en het optimaliseren van prijzen op basis van klantgedrag- en voorkeuren.

Met deze nieuwe technologieën kan je voorspellen en anticiperen op de klantbehoeften. Je bent in staat om inhoud te produceren die zich richt op interactie en betrokkenheid, waardoor SEO-uitdagingen worden overwonnen.

Contentmarketing trends 2022 – tip 5: micro-influencers
Net als bij podcasts is er binnen deze nichemarkt steeds meer de vraag naar authenticiteit, originaliteit en het echt in verbinding staan met de doelgroep. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor het inzetten van micro-influencers. Dit zijn influencers met relatief weinig volgers (tussen de 5000-100.000 volgers). Macro-influencers hebben minimaal 100.000 volgers. Linkpizza is een voorbeeld van een platform waar micro-influencers te vinden zijn voor jouw product of dienst.

Micro-influencers worden niet gevolgd omdat ze razend populair zijn, maar omdat ze een expertise of passie over een bepaald onderwerp hebben. Ze worden vaker ingezet door bedrijven omdat ze specifieke doelgroepen aantrekken, meer betrokkenheid genereren op sociale media en op blogs. Ze zijn ook actiever in het reageren op vragen en opmerkingen van hun volgers. Dit zorgt voor meer interactie rondom jouw product of dienst.

Uit onderzoek van influencermarketingbureau Markerly blijkt dat influencers op Instagram de volgende engagement percentages hebben per aantal volgers:

< 1000 volgers: 8% van de volgers interacteert met het bericht
1000 – 10.000 volgers: 4% van de volgers interacteert met het bericht
10.000 – 100.000 volgers: 2,4% van de volgers interacteert met het bericht
1 miljoen – 10 miljoen volgers: 1,7% van de volgers interacteert met het bericht

Influencers zijn personen die, vaak, via sociale media, worden ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep om bijvoorbeeld bepaalde kleding te kopen of om een modestijl te volgen. Zij hebben een achterban die zich graag op deze manier laat informeren en inspireren.

Duikt jouw bedrijf of merk in de studio voor het maken van een podcast, schakel je de hulp in van micro-influencers of laat je het liever over aan de experts? BuroN11 werkt graag mee aan jouw PR, Content en Marketing doeleinden. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij horen graag wat wij voor jou kunnen betekenen.

Het is het jaar voor creativiteit, technologie en persoonlijke content. Maak hier gebruik van en je zult zien dat jouw merk groeit!