Het gebruik van social media 2022

Jaarlijks brengt onderzoeksbureau Newcom een rapport uit over het social media gebruik onder Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd onder 7.057 respondenten van 15 jaar en ouder. In het rapport van 2022 kwamen opvallende resultaten naar voren.

We gebruiken social media actiever dan ooit tevoren. Zo ligt het aantal TikTok-gebruikers 75% hoger dan voorgaand jaar, blijft Instagram groeien, gebruiken we gemiddeld meer dan 4 verschillende platformen en besteden we 10 minuten per dag meer aan social media dan in 2021. Dit komt voornamelijk door 20-39 jarigen. Zij zitten 27 minuten per dag langer op social media in vergelijking met vorig jaar.

TikTok en Instagram groeien hard

Sinds twee jaar groeit TikTok enorm en dat zet zich door. Zo’n 3 miljoen Nederlanders hebben de app gedownload. Hiervan zijn 1,6 miljoen dagelijks actief op het platform. Om een vergelijking te geven: vorig jaar stond het aantal op 836.000 dagelijkse, actieve gebruikers.

TikTok is niet het enige platform dat snel groeit. Instagram blijft het goed doen. Zo heeft deze applicatie 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Dit is een groei van 11%.

Facebook en WhatsApp minder dagelijks gebruik

Zoals te zien is in de grafiek neemt het gebruik van Facebook af onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. De hoofdreden die ze opgeven om niet meer op het platform te zitten: “Er zitten teveel mensen op waar ik niks mee heb”. Ze voelen zich ook niet meer thuis tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten.

Toch besteedt deze doelgroep de meeste minuten aan social media, gemiddeld met 156 minuten per dag. Voornamelijk TikTok is populair onder de jongeren. Zo beschikt 42% van hen over deze applicatie.

WhatsApp blijft de meest gebruikte applicatie, maar neemt, net als Facebook, af in populariteit met een afname in het dagelijks gebruik van 100.000 De oorzaak hiervan is onduidelijk. 

Twitter maakt een comeback

Twitter heeft normaliter tussen de 2,6 en de 2,9 miljoen gebruikers. In 2022 maken 3,5 miljoen Nederlanders gebruik van de sociaalnetwerksite. Deze trend komt wereldwijd door.

‘Kleinere’ social mediaplatforms

Voor het eerst dit jaar zijn de ‘kleinere’ social mediakanalen meegenomen in het onderzoek. Hoewel ze zo worden genoemd, hebben Telegram, Discord, Reddit en Twitch meer dan 1.000.000 gebruikers.

Conclusie

We gebruiken social media actiever dan vorig jaar. TikTok, Snapchat en Twitter blijven groeien in het dagelijks gebruik. Een daling is te zien bij Facebook en WhatsApp en de ‘kleinere’ platforms zijn in verhouding groter dan verwacht.

Als Buro N11 zijn wij gespecialiseerd in Digital Marketing. Wil je social media uitzetten voor meer bereik en interactie met je doelgroep of wil je juist meer omzet genereren? Wij adviseren op welke kanalen je het beste actief kunt zijn. We bedenken en voeren uit. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.