Experts aan het woord: Accountmanagers – Buro N11

Jantine en Elles zijn al jarenlang onze accountmanagers. Jantine heeft laatst haar jubileum van 25 jaar gehad en met 12,5 jaar in dienst was er ook voor Elles een reden voor een feest! Met nog steeds heel veel plezier voeren zij hun werk uit. Ze vertellen dan ook met enthousiasme over hun expertise.

Wat houdt accountmanagement in binnen Buro N11?
Elles: “Als accountmanager ben je hét aanspreekpunt voor de klant. Je neemt een project of een klus aan en je gaat intern een planning bepalen. Je bekijkt en bepaalt welke collega’s het beste bij de opdracht passen. Dit kunnen uiteraard verschillende collega’s en afdelingen zijn. Je zorgt voor de juiste briefing, je stemt de offerte af  met de opdrachtgever als dat nodig is en je zorgt dat alles volgens de planning verloopt en binnen het budget past. Zo breng je de klus tot het eindresultaat.”

Jantine: “Op de afdeling stem je ook alles af met de opdrachtgever en de leverancier en je zorgt dat alles soepel verloopt. Je krijgt vragen tussendoor vanuit de klant en vanuit collega’s, waar je op inspeelt. Als accountmanager houd je de projecten continu in de gaten. Je krijgt het totaalpakket mee.”

Het zit in ons DNA om elke opdracht aan te pakken

Kunnen jullie wat vertellen over onze klanten en de behorende opdrachten?
Jantine: “Op het gebied van communicatie voeren we veel opdrachten uit voor het Japanse autobedrijf Mazda. De prijslijsten maken we op, zowel online (interactief) als drukwerk en alles wat deze opdrachtgever daaromheen wil. Je kan het zo gek niet bedenken of we maken het, zoals: brochures, flyers en aftersales.

Voor een van onze grootste retailers maken we leuke kerstpakketten en vouchers. Als dit bedrijf intern een mailing wil opsturen, dan komen ze bij ons terecht. Ook de woningbouwcorporatie Mitros valt onder mij, waarvoor we het magazine, verschillende flyers en Infographics maken. Verder hebben we Vakgarage als klant. Hier maken we twee keer per jaar het magazine ‘Dichtbij’ voor op.”

Elles: “Het meeste contact heb ik met Hyundai, een van de grootste klanten. Hier doen we eigenlijk alles voor: brochures ontwerpen, persberichten schrijven en uitsturen, de website onderhouden, mailings verzenden, het onderhouden en het bijwerken van de blogpagina en presentaties opmaken. Alles wat je maar kunt bedenken, pakken we op voor dit bedrijf. Daarnaast valt het klantencontact van Suzuki onder mij. We maken veel drukwerk voor ze en we maken de persberichten op. Nog een grote klant van ons is Volvo. Dit Zweedse automerk heeft ons de opdracht gegeven om video’s te maken en persberichten te schrijven. Sinds kort hebben we een nieuwe opdrachtgever erbij: Bochane. Hier bedenken we campagnes voor en werken deze uit. Voor MG Motor Europe hebben we de taak om de blogpagina bij te houden.”

Wat vinden jullie het leukste aan accountmanager zijn?
Jantine: “Wat ik voornamelijk leuk vind is de diversiteit en het klantencontact. Zowel Elles als ik werken voor de langdurige projecten. Met langlopende projecten duik je echt in het project. Je werkt offertes uit, maakt een planning voor het lange termijn en je maakt nieuwe ontwikkelingen mee. Soms krijgen we projecten binnen waarvan we denken: hoe gaan we dit exact aanpakken in korte tijd? Uiteindelijk is de opdracht gelukt en zijn onze klanten tevreden. Dat is echt zo tof!”
Elles beaamt: “Dat is echt gaaf. Een uitdaging aangaan die onmogelijk lijkt en dat je de klus met elkaar toch klaart.

Hebben jullie weleens dilemma’s ervaren?
Elles: “Het is soms lastig en spannend om bepaalde producten op tijd binnen te krijgen. Karton en verschillende soorten papier voor drukwerk zijn hier voorbeelden van. Maar het lukt ons altijd weer om passende oplossingen hiervoor te vinden om het project rond te krijgen.

En in coronatijd hebben we vooral digitaal de gesprekken gevoerd of belden en mailden we wat meer met de klanten dan voorheen. Hierdoor hebben we ervaren hoe het ook anders kan.”
Jantine: “Toch vind ik fysiek klantencontact prettiger. Je hebt meer het sociale praatje.”

Een uitdaging aangaan die onmogelijk lijkt en dat je de klus met elkaar toch klaart. Dat is super tof.

Zijn er ook opdrachten die wij niet uitvoeren?
Elles: “We hadden tijdens een training een bewustwording om misschien af en toe ‘nee’ te zeggen tegen een opdracht. Maar dat zit niet bij ons in het aard van het beestje. Jantine vult aan: “Het zit in ons DNA om elke opdracht aan te pakken.”

Wat is de mooiste klus die je hebt uitgevoerd?
Elles: “Onlangs hebben we het design uitgevoerd van de website van Hyundai. Dat was zo’n mega project en ik kan daar serieus met trots op terugkijken.”

Jantine: “Mijn trots is de oplevering van de interactieve prijslijsten van Mazda. Dat was zoiets nieuws wat nog niet door andere partijen is gedaan voor automerken. Ook de kerstpakketten voor een van onze grootste retailers is nog altijd iets waar ik met plezier op terugkijk wanneer dit project is afgerond. En het magazine ‘Dichtbij’ is altijd een cadeautje.”

Hoe ziet de account afdeling bij Buro N11 er over 5 jaar uit?
Jantine: “We zullen alleen maar als account groeien omdat het klantencontact heel belangrijk is vanuit Buro N11. We krijgen van klanten mee dat we leuke medewerkers hebben, flexibel zijn en altijd stand-by staan. We blijven ontwikkelingen volgen en gaan daar in mee.” Elles: “Aanvullend daarop denk ik dat de vaste klanten altijd wel zullen blijven.”

Denk jij ook na om een opdracht uit handen te geven en het aan de experts over te laten? Neem vrijblijvend contact met ons op en wie weet brengen we jouw plan en idee tot het gewenste eindproduct. Je kunt ons bereiken via 088-00 367 00 of mail ons naar verbinden@n11.nl