Experts aan het woord: Persclub XL

Onze collega’s Huib en Tessa werken al jaren voor Persclub XL binnen Buro N11: ons all-in-one platform voor e-mailmarketing, persberichten, uitnodigingen en mediamonitoring. Samen met de andere collega’s van het Digital Support-team ontzorgen zij onze klanten. Tijd om onze experts Huib en Tessa aan het woord te laten over deze diensten.

Wat is Persclub XL?

Huib: “Persclub lijkt vooral te gaan om persberichten versturen, maar het is veel breder dan dat. Wij versturen niet alleen persberichten, maar we maken ze ook op en we houden rekening met alle mogelijke ontvangers, zodat de persberichten goed worden ontvangen. De database met ontvangers en influencers houden we bij en we houden in de gaten wat ermee gedaan wordt: komt het online, komt het in een blad te staan?”

Stappenplan Persclub XL:

  • het verzoek van de klant komt bij ons binnen per mail of telefonisch;
  • we bespreken met elkaar de planning;
  • de tekst en de opmaak (vormgeving) stemmen we samen af;
  • akkoord voor verzenden van het persbericht;
  • wij zetten met toestemming het persbericht online;
  • eventueel is het ontvangen van rapportages en statistieken mogelijk.

Tessa: “Voor het monitoren van de persberichten werken we samen met OBI4wan. OBI4wan maakt gebruik van een grote database die artikelen op internet en social media doorzoekt (crawlen). Op het moment dat een van de zoekwoorden wordt genoemd, dan koppelt het desbetreffende artikel zich aan het merk. We leveren overzichten aan waar het artikel in heeft gestaan; zoals dat het persbericht in de Telegraaf heeft gestaan of deze week stond het artikel op Autoweek.nl. Via notificaties krijgen klanten dan elke dag een overzicht waar het bericht in is genoemd. Verder kunnen ze ook rapportages opstellen. Het monitoren van persberichten kan online met daarbij de mogelijkheid voor printmonitoring. Zo kunnen de klanten zelf de waarde van hun bericht inzien: hoe meer het bericht is opgepakt, hoe hoger de mediawaarde.”

Werkzaamheden Persclub XL

  • Het schrijven, redigeren en vertalen van teksten doen we dagelijks;
  • we houden telefonische interviews en werken deze uit;
  • we onderhouden de database;
  • eigen verzendlijsten importeren kent voor ons geen geheimen.

Huib: “Daarbij is het leuk om te melden dat wij de mailtemplates en de persportalen bouwen waarin we zelf werken, in samenspraak met de klant. Lexus en Toyota zijn hier voorbeelden van. Vaak wordt het persbericht geplaatst op de reguliere website van de klant, maar soms ook op de dealerwebsite.”

Jullie werken met meerdere collega’s van ons aan Persclub XL. Hebben jullie ook verschillende taken onderling?

Huib: “We zijn van meer markten thuis met ons team. Samantha verzorgt drukwerk, Koen is vooral van de techniek en ik bewerk video’s. We huren cameramensen in voor het filmwerk, zij hebben het materiaal en de kennis. We hebben veel journalisten aan boord die de persberichten schrijven en veel kennis hebben in de wereld van mobiliteit.

Met het bovengenoemde heb je wellicht al een idee wat voor zwaargewicht we zijn. In de breedste zin van Digital Support bieden we ondersteuning. We hebben alle kennis in huis om van A tot Z jouw bedrijf te ontzien. Wij weten uit ervaring hoeveel tijd er gemiddeld aan elke taak is gekoppeld, zodat we je hierin kunnen adviseren.”

In de breedste zin van Digital Support bieden we ondersteuning”

Hoe vaak verzenden we een persbericht?

Tessa: “In ieder geval verzenden we iedere dag een persbericht. Met beurzen hebben we echt pieken. Dan kan het zomaar zijn dat er 7 á 8 berichten per dag verzonden worden. Met rustige tot gemiddelde periodes zijn het 10 berichten per week, verzending plus plaatsing. Wat we daarnaast nog plaatsen zijn nieuwsbrieven en uitnodigingen voor events. In topdrukte is het dus flink aanpoten.”

Hoelang werken jullie aan een persbericht?

Huib: “”Het is heel verschillend hoelang we aan een persbericht werken. Het ene onderwerp wordt breed gecommuniceerd over meerdere kanalen en websites, terwijl het volgende nieuwsbericht weer relatief kleiner van aard is.”

Vind je het werken aan Persclub XL leuk?

Tessa: “Het is heel leuk en heel dynamisch. Ik ben niet zozeer betrokken bij het schrijven en het verzenden van persberichten, maar meer bij het voortraject. Ik werk hiervoor heel nauw samen met de redactie en de klant. Dat doe ik nu sinds een jaar. Daarvoor heb ik wel persberichten opgemaakt. Het is heel uitdagend en interessant.”

Huib: “Persclub is heel adhoc en bij een persbericht komt vaak spoed kijken. Het is nu, nu, nu en de persberichten komen vaak heel kort op elkaar. Het is veelzijdig en interessant.”

Tessa: “Je moet wel kunnen prioriteren. Het is even hectisch en dan klaar. Je moet snel kunnen schakelen van 1 naar 5. Er hangen internationale embargo’s vanaf. Je moet met tijdsdruk om kunnen gaan. In rustige periodes is ruimte voor ontwikkelingen en optimalisaties. Het is een vak apart.”

Huib: “Gelukkig krijgen we regelmatig complimenten binnen dat we punctueel zijn en vriendelijk ons werk doen. Over lange termijn kennen de klanten ons beter. Hierdoor wordt de omgang ook steeds makkelijker.

Wij zijn ontzettend trots op het vertrouwen dat wij krijgen van onze klanten en op onze opgebouwde relaties! We denken mee, we staan 24/7 klaar en we ontzorgen de klant. En dat is waar het bij Persclub en Buro N11 om gaat.”

Wil jij ook ontzorgd worden voor het opmaken, versturen, vertalen en het monitoren van jouw persberichten? Neem dan een kijkje op https://persclubxl.nl/ of neem direct contact met ons op via info@persclub.nl of bel naar (088) 003 67 00.