10 tips voor een goed logo

Ben je beginnend ondernemer, is je missie en visie veranderd of is je huisstijl gedateerd? Dan is het tijd voor een nieuw logo! Met een logo onderscheidt je bedrijf zich van de concurrentie en straal je de identiteit uit van de onderneming. Het is je handelsmerk. Hieronder lees je waar een goed logo aan voldoet.

Tip 1: eenvoud
Een eenvoudig en goed ontwerp is herkenbaar, flexibel en memorabel. Zo moet het logo te allen tijde herkenbaar zijn, of je er nu langs loopt of er met 80 km/u voorbij rijdt. Als het gaat om het doorbreken van de drukte en lawaai, zal een duidelijk en overzichtelijk merklogo zich onderscheiden van de massa. Een voorbeeld van een eenvoudig en overzichtelijk beeldmerk is de Swoosh van Nike. Geïnteresseerd in het verhaal achter het Nike logo? Op deze website vind je er alles over.

Tip 2: tijdloos
Coca-Cola, Shell en Starbucks hebben een tijdloos beeldmerk. Het bedrijf heeft nooit drastische veranderingen gekend, terwijl het logo van Pepsi in de tussentijd al 11 keer is veranderd. Kort samenvattend: de identiteit van een bedrijf hoort niet de stijl van de massa te volgen, maar het moet opvallen tussen de rest.

Tip 3: flexibel
Zorg ervoor dat het logo in verschillende vormen en maten bruikbaar is, zonder dat het kwaliteit verliest. Kan het op zwart-wit gedrukt worden? Past het zowel op een A5-formaat als op een reclamebord? Om deze vragen met ja te kunnen beantwoorden, is het verstandig om meerdere schetsen te maken met verschillende achtergronden.

Tip 4: kleurgebruik
Elk merk heeft, als het goed is, zijn eigen huisstijl. Kies voor kleuren die bij het bedrijf passen en welke je doelgroep aanspreken. Houd in gedachte dat kleuren emoties en/of gevoelens oproepen. Zo staat bijvoorbeeld rood voor: warmte, enthousiasme, kracht en familie. Denk maar eens aan theaters. Zij hebben vaak een rode kleur als huisstijl: een rood logo, een rode loper bij binnenkomst, rode stoelen en rode toneelgordijnen. Nieuwsgierig naar meer informatie over de betekenis van kleur? Ga dan naar: Kleurenpsychologie – de betekenis van kleuren | Linku

Een goed logo is niet teveel afhankelijk van de herkenbaarheid van de kleuren. Het logo moet ook herkenbaar zijn in zwart-wit of in een ander kleurschema.

Tip 5: duurzaamheid
Klanten zijn steeds vaker op zoek naar bedrijven met duurzame referenties. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om een milieuvriendelijke boodschap over te brengen. Het toevoegen van natuurlijke elementen aan je logo is een eenvoudige manier om te communiceren dat jouw merk milieubewust is en toegewijd is hieraan. Natuurlijke kleurenpaletten zijn in en lenen zich perfect voor logo’s. Kies een unieke mix van kleuren om het logo eruit te laten springen en jezelf te vertegenwoordigen.

Instagram @logoinspirations

Tip 6: blurred logo’s
Je zou verwachten dat de tekst goed leesbaar moet zijn in je logo. In 2022 heeft dat veel minder prioriteit dan voorheen. Het vervagen van het logo verwelkomt de mogelijkheid om animatie toe te voegen. Een goed voorbeeld van een vervaagd logo vind je op: https://marketingpod.com/blog/2022-logo-trends.

Tip 7: handgetekende elementen
Handgetekende elementen geven een rustieke en nostalgische uitstraling. Door handgetekende elementen bestaat het logo uit imperfecte eigenschappen, wat het logo charme geeft en het persoonlijk maakt. Geef voldoende ruimte aan het logo met bijvoorbeeld een eenvoudige illustratie die snel een duidelijke en unieke merkidentiteit creëert.

Tip 8: beweging
Gekantelde en licht bewogen logo’s worden gebruikt om een gevoel van beweging te creëren, wat geassocieerd wordt met snelle service, snel denken, vooruitgang en innovatie. Denk aan de logo’s van DHL en Zalando.

Tip 9: witruimte
Witruimte is een krachtig middel om informatie eruit te laten springen. Witruimte geeft het ontwerp net een extra laag. Hierbij kan een optische illusie ontstaan. Vaak wordt het ook gebruikt om het oog van de kijker te trekken. Bij het FedEx logo is witruimte goed toegepast. Tussen de ‘E’ en de ‘X’ vormt zich een pijl. Nog een goed voorbeeld is het beroemde logo van het Wereld Natuur Fonds.

Tip 10: glitch
De “glitch-techniek” wordt momenteel gebruikt om foto’s, video’s en logo’s een retro en opvallend tintje te geven, zoals bij het Tik Tok-logo. De verschuivende en overlappende kleuren geven ook een futuristisch tintje.

Met welke vormen, kleuren, typografieën wil jij het gezicht tonen van jouw onderneming? Pak pen en papier of gebruik Adobe Illustrator en ga aan de slag. Schakel je liever de hulp in van een designbureau voor het ontwerpen van het logo of voor een geheel nieuwe huisstijl? Laat het ons weten en wie weet spreken we elkaar snel!