(088) 003 67 00

Als mij gevraagd wordt een advertorial te schrijven, ga ik daar altijd goed voor zitten. Of ik zorg ervoor dat een collega dat doet. Want een goede advertorial schrijf je niet zomaar. En het laatste wat je wilt is een snelle advertentietekst. Dus: wat is een advertorial eigenlijk?

Het allerbelangrijkste is dat de lezer niet het idee heeft dat hij of zij een advertentie leest, ook al is een advertorial een vorm van adverteren. De tekst moet als het ware opgaan in de redactionele inhoud die je elders op de site of in het magazine vindt. Als de advertorial begint met ‘Veel modellen snel leverbaar én met extra voordeel. Profiteer nu!’ (echt gezien), haak ik af. Overduidelijk een advertentie.

Hoe verpak je een advertentie als advertorial? 5 tips:

1. Laat een gebruiker aan het woord

Wat mij betreft verzin je er een. Zolang het maar geloofwaardige en realistische quotes zijn. Je product komt geloofwaardiger over als een gebruiker erover vertelt. Positief uiteraard, maar dat spreekt voor zich.

2. Geef een praktijkvoorbeeld

Schrijf bijvoorbeeld niet over de auto zelf, maar over de omstandigheden waaronder juist die auto volledig tot zijn recht komt. Situaties die voor de lezer herkenbaar zijn. Ik noem de wekelijkse boodschappen of een weekendje golfen (veel bagageruimte).

3. Overdrijf niet

Om maar even bij de auto te blijven, termen als ‘een oogverblindend design’, ‘superieure rijeigenschappen’ en ‘een onberispelijke afwerking’ horen niet thuis in een advertorial. Houd het dus feitelijk.

4. Verplaats je in de lezer

Werkt bij mij altijd. Sterker nog: ik begin niet te schrijven voordat ik mij verplaats heb in zijn of haar schoenen. Als jezelf doorhebt dat de advertorial eigenlijk een doodnormale advertentie is, heeft de lezer dat ongetwijfeld ook door.

5. Denk aan de call-to-action (CTA)

Ik noem het altijd ‘het kopje koffie’. Ooit gehoord en ik vind het wel aardig gevonden. Aan het einde van je verhaal wil je de lezer iets aanbieden. Zodat hij of zij iets gaat doen. Korting op het product bijvoorbeeld zodat tot aanschaf wordt overgegaan. Of overtuig de lezer zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Je ziet het. Er zitten best wat haken en ogen aan het schrijven van een goede advertorial. Daar moet je goed voor gaan zitten. Wordt de advertorial online geplaatst? Check dan deze korte video van Google eens.

Je zinnen gezet op een goede advertorial? We helpen je graag! Mail naar verbinden@n11.nl of kom gezellig langs voor een kopje koffie.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.