Offerte aanvragen
(088) 003 67 00

Help je doelgroep en jezelf met duurzame content

Duurzaam is zo’n beetje het meest gebruikte woord van de afgelopen jaren. Maar wat betekent duurzaam nu precies? Genootschap Onze Taal schiet te hulp: ‘rekening houdend met het feit dat energiebronnen, voedsel, grondstoffen e.d. niet oneindig voorhanden zijn’. Letterlijk betekent het: ‘geschikt om te duren’, ‘weinig vergankelijk’, ‘lang meegaand’ of ‘lang aanhoudend’.

Wat is duurzame content?

En die letterlijke betekenis is precies de insteek van de term duurzame content. Content – tekstueel, visueel of auditief – die blijvend relevant is en in (SEO-)waarde stijgt in plaats van daalt. Deze duurzame content wordt bij bedrijven en organisaties in de waan van de dag vaak vergeten, terwijl het juist de content is die de beste antwoorden geeft op vragen die de doelgroep heeft.

De definitie van duurzame content:

“Tekstuele, visuele of auditieve content die blijvend relevant is, in (SEO-)waarde stijgt in plaats van daalt én de beste antwoorden geeft op vragen die bij de doelgroep leven”

Waarom duurzame content?

De trigger om de term duurzaam zoveel te gebruiken zit ‘m in het feit dat er steeds meer bekend wordt over hoe we de aarde uitputten en dat we dus ons gedrag moeten aanpassen. De trigger voor duurzame content heeft een minder problematische aanleiding, maar is voor veel grote en kleine bedrijven weldegelijk verontrustend. Twee redenen:

  • Het aanbod van content is de afgelopen jaren explosief gestegen en dat wordt alleen maar meer en meer, terwijl de consument niet meer kan consumeren. Simpelweg vanwege tijdsgebrek en omdat steeds meer contentconsumptie zich nu op een heel klein smartphonescherm afspeelt, in plaats van op een grote desktop. Dit alles resulteert in een overvloed aan content, wat de kans op het bereiken van je doelgroep verkleint. Het is ook de reden dat social mediakanalen als Facebook algoritmes bedenken om een relevante selectie in die brei aan content voor je te maken. Het is dus meer dan ooit een strijd om de aandacht van de consument. En de meest slagvaardige wapens hiervoor zijn relevantie en kwaliteit. Je moet opvallen en dat doe je door content te maken waar je de consument mee helpt.
  • De opkomst van Artificial Intelligence (AI) en Voice Search, ofwel kunstmatige intelligentie en gesproken zoekopdrachten. Grote bedrijven als Google (Home Max), Apple (HomePod) en Amazon (Echo) zijn volop bezig met slimme speakers, die onmisbaar in de huishoudens moeten gaat worden. In veel Amerikaanse woonkamers zijn ze al aanwezig en de definitieve verovering van Europa en Nederland is aanstaande. Je kunt tegen deze slimme speakers praten, maar vooral dingen aan ze vragen. Zoals ‘Hoe ontkalk ik mijn Nespresso-apparaat’ of ‘Hoe schrijf ik Mississippi?’. Mensen gaan dus gewend raken om in spreektaal om hulp te vragen en daar ook antwoord op te krijgen.

Wat zijn de voordelen van duurzame content?

Je weet nu wat duurzame content is en waarom het er is. Maar wat zijn nu eigenlijk precies de voordelen? Heel concreet: het levert je autoriteit en blijvende vindbaarheid op. Wanneer je content maakt die perfect antwoord geeft op de vraag van je doelgroep, wek je veel vertrouwen. En omdat je content maakt waar je doelgroep behoefte aan heeft, levert je dat niet alleen vandaag wat op, maar ook morgen, overmorgen en over vijf jaar. Terwijl je er niets meer aan hoeft te doen.

  • Content waar je je doelgroep mee helpt
  • Eén keer maken, blijvend relevant
  • Maakt je een autoriteit
  • Verhoogt je SEO-waarde

Wat is het verschil tussen duurzame en actuele content?

Duurzame content is blijvend relevant en krijgt steeds meer (SEO-)waarde, terwijl actuele content steeds minder relevant wordt en weinig (SEO-)waarde heeft. Dat betekent overigens niet dat actuele content slecht is. Integendeel, de perfecte contentstrategie bestaat juist uit een mooie balans tussen duurzame én actuele content.

Voorbeelden van duurzame content

Duurzame content kan tekstueel, visueel en auditief zijn. Hieronder heb je enkele voorbeelden:

Aan de slag met duurzame content?!

Benieuwd wat duurzame content voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen? Moeite om de balans tussen actuele en duurzame content te vinden? Of ben je juist al goed bezig met duurzame content? Laat het ons weten. We zijn erg benieuwd!

Tom Nederend, Manager Digital Marketing bij Buro N11

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.