Actief schrijven: een wereld van verschil

Langdradige zinnen, daar zit helemaal niemand op te wachten. Actief schrijven is de sleutel tot succes. In dit artikel legt onze Contentspecialist Bart uit hoe je dat doet. Als je dit leest, is passief schrijven passé!

In de online wereld heeft iedereen haast. Mensen snacken nieuws, kijken graag naar video’s en foto’s en hebben weinig geduld voor het lezen van langere teksten, behalve als de persoon echt verdieping zoekt over iets waar hij of zij meer over wilt weten. Een review van een smartphone bijvoorbeeld of hoe een nieuwe auto bevalt in de praktijk.

Dat kan korter!

Tekst kort of tekst lang, helemaal niemand zit te wachten op passieve zinnen. Een passieve zin, wat is dat eigenlijk? Heel simpel: een niet actieve zin. Een typisch voorbeeld van zo’n passieve zin is de volgende: ‘de resultaten zullen worden aangekondigd op 30 april’. Dat kan korter! Kijk maar: ‘op 30 april kondigen we de resultaten aan’. En klaar. Zinnen als ‘vandaag zullen de boodschappen gedaan worden’ moeten vanaf nu echt verleden tijd zijn. Schrijf ‘vandaag doen we de boodschappen’ en je bent klaar.

Beter voor iedereen

Actief schrijven is dus van groot belang om een tekst goed leesbaar te houden. Je hebt minder woorden nodig om een boodschap over te brengen. Wees dus kritisch op je teksten, sloop waar nodig passieve delen eruit en stap over op actieve zinnen. Je gaat het nog leuk vinden ook, want van betere teksten wordt iedereen beter. Maar het begint bij jou.